100 JAAR MAKE LIFE A RIDE

YOUR STORY MAKES OURS COMPLETE

De geschiedenis van BMW Motorrad wordt gekenmerkt door een voorwaartse drang. Door uitdagingen en successen. Maar ook door tegenslagen en doorzettingsvermogen. Opgeven was nooit een optie. Het gaat vooral om mensen die een passie delen: avonturiers, dromers, knutselaars, sporters, visionairs – zowel mannen als vrouwen. Die met grote ideeën op twee wielen de wegen willen revolutioneren. 100 jaar Make Life a Ride Spirit. In deze spirit kijken we vandaag terug en tegelijkertijd vooruit: naar events en hoogtepunten in het jubileumjaar 2023. En veel ideeën die nog zullen komen.

Een verhaal, talloze verhalen

De mensen die de geschiedenis van de BMW motorfietsen bepalend vormgeven, breken met normen. Het begon allemaal met hoofdconstructeur Max Friz, die de eerste BMW Motorrad bouwde, die op 28 september 1923 op de Duitse Automobilausstellung werd gepresenteerd. Na hem volgden constructeurs, coureurs en voortrekkers, die eveneens de status quo uitdaagden. Rudolf Schleicher was in 1924 verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de motor van de BMW R 37, het eerste sportmodel van BMW Motorrad. Ernst Jakob Henne brak in 1937 op een volledig beklede BMW 500 Kompressor met 279,503 km/h het snelheidsrecord. Georg 'Schorsch' Meier won in 1939 als eerste niet-Brit op een Kompressor BMW de Senior TT op het Isle of Man. Ook nu nog denken ze vooruit en ontwikkelen ze bijvoorbeeld nieuwe voertuigconcepten op basis van nieuwe aandrijvingen.

100 jaar in één beeld

100 jaar in één artwork: Dit motief laat de highlights van de 100-jarige geschiedenis van BMW Motorrad op een speelse en illustratieve manier uitkomen. Welke mijlpalen kun je ontdekken: de boxermotor, de Parijs-Dakar-winnaarspose, het jubileummodel met strik, de BMW Group vestiging in Berlijn en nog veel meer.

Twee liefhebbersmodellen voor het jubileum

In 2023 vieren we onze geschiedenis met twee Edition-modellen: de BMW R 18 100 Years en de BMW R nineT 100 Years. De R nineT doet met de verchroomde tank en Paint-on-Chrome-techniek aan de R 75/5 van 1969 denken. De R 18 verwijst met de druppelvormige tank naar het design van de R 5 uit 1936. De twee liefhebbersmodellen zijn beperkt tot elk 1.923 stuks.

DE BMW R 18 100 YEARS

HET LIMITED EDITION-MODEL

100 jaar geleden begon met de R 32 een uniek succesverhaal. Vandaag vieren we onze bewogen geschiedenis met een nieuw icoon: de BMW R 18 100 Years. De productie is beperkt tot 1.923 stuks en de motorfiets is een echt liefhebbersmodel dat een gevoel van nostalgie uitstraalt. 

Het Limited Edition -model benadrukt historische kenmerken met veel chroom. Bijvoorbeeld de druppelvormige tank met witte pinstriping, die al in 1936 de R 5 onmiskenbaar maakte. En natuurlijk de unieke boxermotor. #SoulFuel in zijn meest exclusieve vorm.

DE BMW R NINET 100 YEARS

HET LIMITED EDITION-MODEL

100 jaar geleden begon met de R 32 een uniek succesverhaal. Vandaag vieren we onze bewogen geschiedenis met een nieuw icoon: de BMW R nineT 100 Years. 

De productie is beperkt tot 1.923 stuks en de motorfiets is een echt liefhebbersmodel dat een gevoel van nostalgie uitstraalt. Uitgerust met een groot aantal exclusieve Option 719 gefreesde onderdelen en natuurlijk de onmiskenbare boxermotor, vertegenwoordigt deze #SoulFuel in zijn meest exclusieve vorm. Een echte bijzonderheid van deze Limited Edition is de lakvariant Blackstorm metallic op de verchroomde tank. Deze traditierijke Paint on Chrome-techniek is een eerbetoon aan de R 75/ 5 uit 1969.